Tuesday 23 November 2010

Iraq Akan Menyertai WTO Akhir 2011

Dah lama rasanya saya tak update tentang dinar iraq. Di sini saya ingin berkongsi sedikit pandangan dan perkembangan terbaru Iraq. Setelah anda selesai membacanya, anda fikir-fikirlah sendiri. Ini hanya pandangan saya sahaja. Kalau salah, tolonglah perbetulkan ya.

Spekulasi tentang pengapungan dinar semakin rancak sekarang ni. Dalam forum-forum berkaitan dengan dinar iraq, bermacam-macam spekulasi ada. Ada berita baik yang saya dengar Iraq akan menyertai WTO. Tau ke apa dia WTO?. Kalau tak tau tengok website WTO ni. Bagi sesebuah negara ingin menyertai WTO, polisi moneterinya perlulah bersifat global. Salah satu ciri global ialah, matawang sesebuah negara itu mestilah diterima di pasaran antarabangsa, pendek kata matawang itu terapaung atau laku di pasaran. Jadi, macam Dinar Iraq ini akan diapungkan tidak lama lagi. WTO adalah singkatan daripada (World Trade Organization). Bagi saya, WTO itu adalah satu badan atau organisasi antarabangsa yang mengawal perdagangan dan undang-undang perdagangan di antara negara-negara di dunia ini. WTO ni telah pun ditubuhkan secara rasminya pada 1 Januari 1995 dibawah Marrakech Agreement menggantikan General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) yang telah pun diguna pakai semenjak dari tahun 1948.

Jadi, berdasarkan perkembangan ini, Dinar Iraq mungkin akan diapungkan tidak lama lagi. Mungkin akan diapungkan pada akhir 2011 atau mungkin lebih awal lagi. Apa yang lebih penting adalah berdasarkan ekonomi negara Iraq itu sendiri yang akan menjadikan Dinar Iraq akan diapungkan. Sama-samalah kita tunggu.

Kepada anda yang hendak membeli dinar iraq, masih lagi sempat sebelum dinar iraq diapungkan. Sekiranya anda hendak membeli dinar iraq selepas dinar diapungkan, anda sudah terlambat. Jadi, jangan buang masa lagi, hubungi saja saya dengan segera.


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More